Kadry i płace – obsługa dla firm
Pierwszym symptomem rozwoju Twojej firmy jest konieczność zatrudnienia pracowników. To normalne, w końcu nie da się dźwignąć wszystkiego samodzielnie. Co to oznacza? Najkrócej mówiąc, będzie się trzeba zwrócić o pomoc do fachowca znającego prawo pracy, zasady naliczania składek oraz metody sporządzania dokumentacji pracowniczej. Owszem, przy dwóch lub trzech osobach zatrudnionych w firmie, można pokusić się o samodzielną obsługę kadrową, jednak przy większej liczbie personelu trud może okazać się zbyt wielki.
Kadry i płace, na czym polega obsługa?
Zatem należy przyjąć, iż na głowie specjalistów od kadr i płac jest:
- Prowadzenie ewidencji danych osobowych pracowników;
- Sporządzanie list płac;
- Rozliczanie urlopów;
- Kontrola terminowości badań lekarskich pracowników;
- Prowadzenie i aktualizacja teczek osobowych pracowników;
- Dbałość o dokumentację pracowniczą, w tym: sporządzanie dokumentów kadrowych dotyczących zatrudnionych i zwolnionych pracowników, umowy o pracę, wypowiedzenia umów o pracę, porozumienia, świadectwa pracy;
- Sporządzanie umów cywilnoprawnych (np. umowy o dzieło, zlecenie);
- Prowadzenie ewidencji czasu pracy;
- Przygotowywanie wymaganych deklaracji i dokumentów do ZUS, US, GUS, PFRON;
- Przygotowywanie dokumentów i zaświadczeń dla pracowników;
- Obsługę kontroli ZUS, PIP, US w zakresie PDOF i innych uprawnionych podmiotów.
Jest tego naprawdę sporo. Oczywiście zakres pracy dotyczy wymogów w danym przedsiębiorstwie. W każdym razie, przy większej liczbie pracowników jedna osoba może sobie nie poradzić. Powstaje więc konieczność tworzenia kolejnych stanowisk, a to w nieuchronny sposób wiąże się z ogromnymi kosztami.
Czy jest jakieś inne wyjście?
Kadry i płace – outsourcing
Tak, i to dosyć skuteczne. Miast rozbudowywać komórki kadrowe w firmie, można powierzyć obsługę pracowniczą firmie zewnętrznej. Jest to popularna i coraz szerzej stosowana forma w nowoczesnych przedsiębiorstwach.
Kosztem takiej obsługi jest stała, miesięczna opłata, która w całości stanowi koszt uzyskania przychodu. Wypada wspomnieć, że jest ona zawsze niższa, aniżeli koszty zatrudnienia specjalistów.
Przedsiębiorca nie wiąże się na płaszczyźnie prawnej z usługodawcą, nie odpowiada za zwolnienia, urlopy, chorobowe i inne kwestie prawne.
Nie musisz także planować rozbudowy zakładu, by pomieścić dokumentację i dodatkowy personel. Nie musisz nic. No, poza sumiennym regulowaniem opłat za usługę. Można?